Skip to main content

Kdy a jak se vyhodnocuje SPAM a jak jej můžete ovlivnit

Neustálý boj se spamy je denním chlebem všech správců poštovních serverů. Také my denně analyzujeme desítky až stovky emailů a neustále vylepšujeme naše antispamové řešení.

Dnes Vám prozradíme, jak a především kdy je SPAM analyzován a v poslední řadě, jak Vy sami můžete toto vyhodnocování spamu ovlivnit.

Proces vyhodnocování SPAMu

V tomto případě uvádíme velmi jednoduchý a zkrácený proces, který slouží pro Vaší představu. V reálném provozu je celý proces ještě mnohem komplikovanější (v předchozím článku si můžete přečíst, jak funguje analýza spamu na serverech http://blog.eabm.cz/vyhodnocovani-spamu/ ).

Email od odesilatele k příjemci

  1. Odesílací (SMTP) server
    – nemůžete ovlivnit
  2. Poštovní server (server příjemce)
    – nemůžete ovlivnit
  3. Poštovní klient
    – můžete ovlivnit

 

Jak Vy můžete ovlivnit vyhodnocování SPAMu?

Jak vidíte na předchozím příkladě, první dva kroky Vy sami nemůžete nijak ovlivnit. Na starost jej mají Vaši správci serveru. Naopak poslední krok ovlivnit můžete a měli by jste tuto možnost využívat.

Poštovní klient (ať už se jedná o Microsoft Outlook, Thunderbird či např. Gmail), vždy obsahuje nějakou složku pro “Nevyžádanou poštu”. Do této složky vkládá emaily, které jsou:

  1. Označené nějakým serverem jako podezřele
    (servery do hlavičky emailu vkládají informaci o podezření na spam)
  2. Vlastním interním algoritmem vyhodnocené jako podezřelé
    (bohužel neveřejným)

Do složky s “nevyžádanou” poštou se tak dostávají všechny emaily, které korektně prošly přes poštovní servery a byly označené za podezřelé. Cílem je maximálně ulehčit práci s emailovou poštou. Bohužel se do této složky často dostanou i korektní emaily, které mají např. jen velkou přílohu.

Je tedy nutné tuto složku pravidelně kontrolovat.

Pokud v této složce naleznete korektní email, který byl chybně vyhodnocen můžete:

  1. označit tento konkrétní email, že není spam
    – email bude přesunut do složky doručená pošta
  2. označit odesilatele jako “důvěryhodný”
    – všechny emaily od tohoto kontaktu nebudou vyhodnocovány jako spam
  3. označit doménu odesilatele jako “důvěryhodnou”
    – všechny emaily z dané domény nebudou vyhodnocovány jako spam

Naopak, pokud ve složce “Doručená pošta” naleznete spam, nemažte ho, ale označte jej jako spam / nevyžádanou poštu. Poštovní klient tak bude všechny tyto emaily vyhodnocovat jako nevyžádanou a automaticky přesouvat do této složky.

Nezapomeňte složku “Nevyžádaná pošta” občas promazat.

Závěr

Při vyhodnocování spamu nelze spoléhat na to, že by automaty vše 100% vyhodnotili a je tedy třeba pouze s poštou korektně pracovat. Nestačí spamy pouze mazat, ale je nutné je jako spamy označovat. Toto malé zdržení při čtení emailů Vám nakonec ušetří spoustu dalšího času.

 

foto: zdroj outlook.com

Václav Dobiáš
webmaster / programátor
Václav Dobiáš

Václav Dobiáš

webmaster / programátor

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *